Preskoči na vsebino

1962 Pudob – Pokrita na Marinko

10. 12. 2011

94 letna Marija Mlakar iz Pudoba

Le kam so ji odtavale misli? (Kaj se ji mota po glavi?)

Pokrita je v ruti – nepogrešljivem kosu ženskega oblačila za petek in svetek.

Gospa, ki je napravila to fotografijo, je pod njo zapisala “zavezana na Mojco“. Malo sem povprašala naokrog in dobila potrditev, da tega izraza pri nas v Loški dolini ne poznamo. Pri nas temu pravimo na Marinko. Sem pa presenečeno ugotovila, da je na bližnjem Dolenjem Jezeru v uporabi izraz na Micko. Poznate vi še kakšno drugo ime, ki je v uporabi za tako zavezovanje? Od kod izvira izraz na Mojco, ki ga mi ne poznamo?

Danes je ruta, ki služi kot pokrivalo, že prava redkost. Še nedolgo tega pa si naše mame in babice niso znale predstavljati življenja brez nje. To je bil nepogrešljiv del oblačila tako ob delavniku kot za praznik. V uporabi je bilo več različnih načinov pokrivanja in zavezovanja rut:

  • pod brado ali nəskriž; to pomeni enkrat navadni vozel pod brado
  • za cuk; dvojni vozel pod brado
  • na mašənco ; zavezano z lepšim vozlom pod brado
  • na šišco ali na hiško; to je po starinsko, ob licih zapognjeno naprej
  • nazaj ali na Marinko; pokrito ruto zavezati zadaj na vratu, lahko pod vogalom (kot kaže slika) ali tudi če so krajce zavezali čez vogal
  • na uogličək; na vogal; ki je  drug izraz za zavezovanje iz slike
  • na  təmal uogličək; če so se ženske zmotile in so se pokrile narobe ali pa, če so cuprale
  • okul vrata; ko se krajce rute potegnile okoli vratu in zavezale zadaj; to so storile v hudem mrazu ali pri otrocih z bolnimi ušesi ali grlom

Milena mi je povedala še za eno možnost. V Gorskem Kotorju so predvsem starejše ženske zvezale ruto zadaj tako, da  so krajce zavezale čez vogal in so ga podvihale, da ga ni bilo videti in je nastal videz nekakšne avbe ali kape.

Ruta zavezana na uogličək

Slika v Slovenskem etnografskem muzeju nosi podnapis:  Zavezana na “Mojco”, 94 letna Marija Mlakar, Pudob 34, pri Starem trgu.

Zavezana pod brado ali nəskriž

Opis slike v Slovenskem etnografskem muzeju: “Poje Karolina, Babno polje 5, p. Prezid, v današnji noši.”
Opis slike v Slovenskem etnografskem muzeju: “Ruta “na Marinko”, Avsec Ana, Podlož 13

____________________________________________________________

Viri:

  • Milena Ožbolt

Kraj: Pudob, Babno polje, Podlož
Datum: 1. – 15. avgust 1962
Avtor: 
Marija Makarovič ( vse tri slike)
Zbirka: Slovenski etnografski muzej, Teren 19, Št. slike:  II_1283 , F0000019/230; F0000019/158
Skenirano: neznano (SEM)
Oblika: skenirane datoteke

6 komentarjev leave one →
  1. marijaleskoveckunstek permalink
    10. 12. 2011 07:22

    Pri nas so rekli neMicko.

    ”Te bodo – bwujo cupərnce nosile,” so rekli kadar je bila ženska pokrita z ruto tako, da je bil vrhnji vogal rute krajši od spodnjega.

    Všeč mi je

  2. Janja Kozarka permalink
    17. 02. 2012 22:40

    V Bezuljaku pa poznajo izraz zavezovanje na Maruško.

    Na delavnici o oblačilni tradiciji v Loški dolini, v organizaciji društva Ostrnice, smo skupaj ugotovili, da vsi izrazi : na Mojco, na Marinko, na Micko, na Maruško – vsebujejo ženska imena na prvo črko M in hkrati so vsa imena izpeljanke iz imena Marija.

    Všeč mi je

  3. Janja Kozarka permalink
    17. 02. 2012 22:43

    Zavezovanje pod brado ali “nəskriž” je lahko tudi “ajnfah zavjəzanu”.

    Všeč mi je

  4. Janja Kozarka permalink
    1. 01. 2013 19:51

    Neva U. je dopolnila naše ugotovitve o zavezovanju “na Marinko” in sicer s podatkom, da tako zavezovanje v Loškem potoku imenujejo ” v mülo”

    Všeč mi je

Trackbacks

  1. 1962 Podlož – Kamilice « Stare slike
  2. 1962 Viševek – Pripovedovalka in njeni hčeri | Stare slike

Dodajte komentar